افرادی که از رژیم غذایی سالم از جمله میوه های کامل استفاده می کنند، ممکن است کمتر به دیابت مبتلا شوند

 2 ژوئن 2021- یک مطالعه جدید نشان داد که احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 برای افرادی که روزانه دو وعده میوه مصرف می کنند، 36٪ کمتر از کسانی است که کمتر از نصف وعده میوه در روز مصرف می کنند.

این تحقیق در مجلهEndocrine Society of Clinical Endocrinology & Metabolism منتشر شده است.

تقریباً 463 میلیون بزرگسال در سراسر جهان در سال 2019 با دیابت زندگی می کردند و انتظار می رود تا سال 2045 این تعداد به 700 میلیون نفر برسد. تخمین زده می شود که 374 میلیون نفر در معرض خطر زیادی برای ابتلا به دیابت نوع 2 ، که رایج ترین شکل بیماری دیابت است، قرار داشته باشند. یک رژیم غذایی سالم و سبک زندگی می تواند نقش اصلی را در کاهش خطر دیابت بازی کند.

پرفسور نیکولا بوندونو، نویسنده ی این مقاله از موسسه تحقیقات تغذیه دانشگاه ادیث کاوان در پرت، استرالیا گفت: ما دریافتیم که افرادی که حدود 2 وعده میوه در روز مصرف می کنند، در طی پنج سال آینده، 36 درصد کمتر از افرادی که کمتر از نصف وعده میوه در روز مصرف می کنند، در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند. ما الگوهای یکسانی را برای مصرف آب میوه مشاهده نکردیم. این یافته ها نشان می دهد که یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم شامل مصرف میوه های کامل یک استراتژی عالی برای کاهش خطر ابتلا به دیابت است.

محققان داده های 7،675 شرکت کننده در مطالعه ی دیابت، چاقی و سبک زندگی که در موسسه قلب و دیابت بیکر در استرالیا انجام شده بود را آنالیز کردند. در این مطالعه اطلاعات در مورد مصرف میوه و آب میوه از طریق پرسشنامه فرکانس مواد غذایی جمع آوری شده بود. محققان دریافتند احتمال ابتلا به دیابت برای شرکت کنندگانی که بیشتر میوه های کامل می خورند، در پنج سال بعدی 36 درصد کمتر است. محققان ارتباطی بین میزان دریافت میوه و نشانگرهای حساسیت به انسولین یافتند، به این معنی که افرادی که میوه ی بیشتری مصرف می کردند، نیاز به انسولین کمتری برای کاهش سطح قند خون خود داشتند.

پرفسور بوندونو، گفت: این مهم است زیرا مقادیر بالای انسولین در گردش خون (هایپرینسولینمی) می تواند به عروق خونی آسیب برساند و نه تنها با دیابت بلکه با فشار خون بالا، چاقی و بیماری های قلبی نیز ارتباط دارد.

منبع:

The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 2021; DOI: 10.1210/clinem/dgab335

www.sciencedaily.com/releases/2021/06/210602091404.htm